לוגו משרד עו"ד דרור מאור - הכוונה משפטית במשפחה

האם צוואה גוברת על מוטבים בקרן פנסיה

כספים שצובר אדם בפוליסות על שמו, יועברו לאחר מותו רק למי שרשום כנהנה או כמוטב בפוליסה הספציפית.

על-פי הוראת סעיף 147 לחוק הירושה, כספים המשולמים בעקבות פטירה בהתאם לפוליסת קופת גמל, קרן פנסיה, ביטוח חיים, ביטוח מנהלים או קרן השתלמות, אינם נחשבים חלק מעיזבונו של אדם שנפטר, והם מועברים אל המוטבים בקרן.

יחד עם זאת, ישנם חריגים לכלל. ראשית, בעל החשבון רשאי לציין בטופס ההצטרפות שעם מותו יועברו הכספים לעיזבונו. לחילופין, אם אחרי קביעת המוטב נכתבה צוואה אשר סותרת את הוראת המוטב, יכול בעל החשבון לשלוח את הצוואה לחברה, והדבר ייחשב כהוראת מוטב חדש הגוברת על המוטב המקורי. חשוב גם לבדוק את תקנון הקרן ואת הוראותיו בעניין התנאים החלים על שינוי שמות המוטבים.

המצב מורכב יותר במקרים בהם חברת הביטוח לא עודכנה בדבר צוואה נוגדת למוטב הרשום, וההודעה בדבר שינוי המוטב באמצעות הצוואה הגיעה רק לאחר מותו של המבוטח. במקרים אלו יצטרך בית-המשפט להכריע האם הצוואה המאוחרת גוברת על הוראת המוטב בפוליסה.

לאור האמור, בכדי למנוע סכסוכים ומחלוקות, אנו ממליצים לכם לוודא בעת עריכת הצוואה, מיהם המוטבים הרשומים בפוליסות, ומהו רצונו האמיתי של המוריש נכון לזמן עריכת הצוואה.

סוגיות הקשורות בצוואה וירושה מזמנות רגישות משפחתית גבוהה והשלכות עתידיות ארוכות-טווח. אנו עומדים לרשותכם בכל התלבטות, ונשמח לסייע בחשיבה משותפת לאורך התהליך.

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
Print
דילוג לתוכן