לוגו משרד עו"ד דרור מאור - הכוונה משפטית במשפחה

כיצד תוכלו לשנות צוואה הדדית שכתבתם

צוואה הדדית הינה הסדר מיוחד המאזן בין אינטרסים של שני בני זוג – המסתמכים זה על צוואתו של זה. בצוואה כפולה זו מסכימים בני הזוג כי בפטירתו של אחד מהם, הירושה תעבור במלואה לבן הזוג השני, ובמות בן הזוג השני תעבור לילדים, או תתחלק באופן אחר על-פי רצונם.

כאשר שני בני הזוג עודם בחיים, שמורה להם הזכות לשנות את צוואתם ההדדית, ואילו אם אחד מבני הזוג מתנגד לשינוי, באפשרותו לבקש לבטל את הצוואה ההדדית ולערוך צוואה חדשה בעצמו.

אולם במידה ואחד מבני הזוג הופך לבלתי כשיר או נפטר, עולה קושי לחרוג מן ההסכמות שנכתבו בצוואה ההדדית, לטובת הסדרי ירושה חדשים. מצד אחד, קיים הצורך להגן על אינטרס ההסתמכות ההדדי שהתקיים בין בני-הזוג במועד כתיבת הצוואה, אולם מן הצד השני, נסיבות החיים המשתנות מחייבות להותיר לכל אדם את הזכות להוריש את עיזבונו כראות עיניו ולשנות את צוואתו כל עוד הוא בחיים.

כיצד מתמודד עם כך החוק? משנת 2005 ואילך, קובע תיקון לחוק הירושה כי בן זוג המבקש לשנות צוואה הדדית לאחר פטירת בן הזוג השני, לא יוכל להנות כזוכה מצוואתו של בן הזוג שנפטר, ועליו לוותר על חלקו בירושה.

בני זוג המבקשים למנוע מראש קושי זה, והמעוניינים לשמר בצוואתם ההדדית את החופש להוריש, רשאים לעגן בנוסח צוואתם את הזכות העומדת לכל אחד מהם להמשיך ולערוך שינויים בצוואה, גם לאחר פטירתו של אחד מהם.

צרכי החיים המשתנים מאתגרים אותנו ללא הרף. צוואה היא מסמך משפטי המבטא את החופש להוריש את רכושנו כראות עינינו, למשל כאשר, על-פי תחושתנו, אחד הילדים הזקוק לכך יותר, או כאשר הרכב התא המשפחתי עובר שינוי. אנו סבורים שתהליך ניסוח הצוואה, החל משלב המחשבה עליה ועד לעצם כתיבתה, הינו מורכב, ובעל השלכות משפחתיות לטווח הארוך. בכל שאלה הקשורה בצוואה וירושה, אנו ממליצים לכם להסתייע באיש מקצוע מתאים.

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
Print
דילוג לתוכן