לוגו משרד עו"ד דרור מאור - הכוונה משפטית במשפחה

טיפול בכספי בן משפחה לאחר מותו

לאחר מותו של בן משפחה נותרים קרוביו עם הצורך לטפל בכספים השמורים בין היתר בחשבונות הבנק שלו, בחסכונות, הביטוחים וקופות גמל הרשומות על שמו.

הצעד הראשון הוא להגיש בקשה לצו ירושה אצל הרשם לענייני ירושה, על מנת לאפשר ליורשים לקבל את חלקם מתוך עיזבון הנפטר. ניתן לשלם אגרה ולהגיש בקשה כזו גם באופן מקוון אצל הרשם לענייני ירושה שבאתר משרד המשפטים. אם למנוח היו זכויות במקרקעין, ניתן יחד עם הבקשה לקבלת הצו, להגיש גם בקשה לרישום זכויות היורשים בטאבו.

לחילופין, אם המנוח ערך צוואה, צריכים היורשים להגיש בקשה לצו קיום צוואה כדי שניתן יהיה לחלק את הירושה בין הרשומים בצוואה.

ללא צו קיום צוואה, גופים שלישיים, דוגמת בנקים או מנהל רישום המקרקעין, לא יפעלו כאמור בצוואה ולא יחלקו את נכסי העיזבון באופן הקבוע בה. לעיתים הוצאת הצו מתעכבת, אם בני משפחה או צדדים שלישיים מבקשים להתנגד לכתוב בה, ומגישים התנגדות לרשם לענייני ירושה.

תהליכים אלו עלולים לארוך כמה חודשים, ולכן מומלץ להגיש את הבקשה מוקדם ככל האפשר, סמוך למועד הפטירה. לתשומת לבכם, בתקופת ההמתנה, אם חשבון הבנק של המנוח היה משותף עם אדם נוסף –  למשל עם בת זוגו – תוכל בת הזוג להמשיך לפעול בחשבון רק אם המנוח חתם על טופס אריכות ימים, אחרת יוקפא החשבון מרגע הפטירה ועד למועד קבלת הצו.

בהמשך לכך, צו הירושה או צו קיום הצוואה שהונפקו מועברים אוטומטית לבנקים, לחברות ביטוח ולגופים ממשלתיים, בין היתר, לטאבו, משרד התחבורה, רשות המיסים ורשות התאגידים. על בסיס הצו, יוכלו בני משפחת המנוח לגשת אל הבנק שבו התנהלו החשבונות ולקבל את חלקם, או להעביר על שמם את זכויות המנוח בנכסים שבבעלותו.

בכך לא נשלם הטיפול ברכושו של בן משפחה מנוח. שאלות נוספות הקשורות להוראות קבע, משכנתאות, ביטוחים, מיסים, או חובות שהותיר אחריו הנפטר, עשויים להכביד על שאריו. אנו עומדים לרשותכם בכל שאלה או סוגייה המתעוררת במהלך הדרך.

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
Print
דילוג לתוכן