לוגו משרד עו"ד דרור מאור - הכוונה משפטית במשפחה

מה זה תומך מקצועי בקבלת החלטות?

קבלת החלטות נתמכת היא שמו של הסדר משפטי המאפשר לאדם בגיר המתקשה בהבנת מידע או בקבלת החלטות, להיעזר באדם אחר שיסייע לו בקבלת המידע מגורמים שלישיים.

אדם המעוניין בתמיכה רשאי לפנות לבית המשפט לענייני משפחה ולבקש למנות אדם אחר לתפקיד "תומך בקבלת החלטות", על מנת שיסייע לו בקבלת החלטות בתחומים בהם הוא מתקשה.

בית המשפט רשאי למנות לתפקיד זה "תומך קרוב", שהוא קרוב משפחה או ידיד של מקבל ההחלטות, או, אם אין בסביבתו של מקבל ההחלטות אדם שיכול להתאים לתפקיד, ניתן למנות "תומך מתנדב" הממלא את תפקידו ללא שכר, או "תומך מקצועי", שימלא את התפקיד תמורת תשלום.

התומך יהיה רשאי לפעול בהתאם לצו המינוי שיינתן על ידי בית המשפט, למשל, לקבל מידע על ענייניו של מקבל ההחלטות מגורמים כגון בנק, קופת חולים, או ביטוח לאומי, להסביר את המידע למקבל ההחלטות בדרך המובנת לו, וכן לפרט בפניו מהן האפשרויות העומדות בפניו. במקרים מסוימים, התומך יהיה מוסמך לסייע למקבל ההחלטות לממש את החלטותיו מול צדדים שלישיים בהתאם לייפוי כוח שיקבל ממקבל ההחלטות.

בתי-המשפט נוטים לאמץ כיום מודל של קבלת החלטות נתמכת כחלופה למינוי אפוטרופוס, ככלי המקדם שוויון זכויות ומאפשר לאדם שליטה על ניהול חייו. בהמשך לכך, קיימים כיום מספר קורסים המוכרים על ידי האפוטרופוס הכללי של משרד המשפטים, המכשירים תומכים בקבלת החלטות, והללו יהיו זכאים להירשם ברשימת התומכים המקצועיים מטעם משרד המשפטים.

נדגיש, כי גם בקבלת החלטות נתמכת, כל החלטה סופית מתקבלת אך ורק על ידי מקבל ההחלטות עצמו, ובמקרים הרלוונטיים בחתימתו. התומך מסייע 'מאחורי הקלעים', אולם ההחלטה נותרת בידי בעליה.

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
Print
דילוג לתוכן