לוגו משרד עו"ד דרור מאור - הכוונה משפטית במשפחה

קבלת החלטות רפואיות במצבי חירום

חוק זכויות החולה קובע כי אין לתת טיפול רפואי למטופל שלא נתן לכך הסכמה מדעת.

החוק גם מאפשר לאדם לייפות את כוחו של אדם אחר לקבל עבורו החלטות רפואיות למצבים עתידיים שבהם לא יוכל לתת הסכמה מדעת, אם בשל מצבו הגופני, הנפשי או הקוגניטיבי.

קיומו של ייפוי כח כזה יכול למנוע את הצורך בפנייה דחופה לבית משפט לשם מינוי אפוטרופוס למטופל, או קבלת הוראות לצורך טיפול רפואי גופני או פסיכיאטרי מיידי.

ייפוי כח לטיפול רפואי יכול להיערך כייפוי כח רפואי עצמאי, או במסגרת ייפוי כח מתמשך שיתייחס הן לעניינים רפואיים והן לעניינים אחרים.

בנוסף, אדם הסובל מבעיה רפואית חשוכת מרפא, ותוחלת חייו – גם אם יינתן לו טיפול רפואי – אינה עולה על שישה חודשים, יכול להיערך מראש באמצעות הכנת מסמך הנחיות רפואיות מקדימות, או באמצעות מינוי מיופה כח בהתאם להוראות חוק החולה הנוטה למות.

חוק זה כולל את הזכאות לדרוש טיפול רפואי, להימנע מקבלת טיפול רפואי ולהפסיק מתן טיפול רפואי שכבר החל. במסגרתו, רשאי המטופל להימנע, בהתאם לרצונו, מטיפול רפואי מאריך חיים (דוגמת טיפולים כימותרפיים, ניתוחים, חיבור למכונת הנשמה והזנה מלאכותית) ולתת הוראות אלה מראש, למקרה בו לא יהיה מסוגל להביע את התנגדותו לטיפול בזמן אמת.

זכויות החולה הינן חלק אינטגרלי מכבוד האדם ופרטיותו, וניתן לנסח אותן מראש בעזרת עורך-דין בתהליך של חשיבה משותפת. אנו מזמינים אתכם להתייעץ איתנו בכל שאלה או הנוגעת לקבלת החלטות במצבי חוסר כשירות.

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
Print
דילוג לתוכן